Hlavní patron řádu
Symbolizovaný zelenou barvou (barva naděje). Patron malomocných a leproserií, dále řezníků, hrobařů, žebráků. Přítel Páně, dle Písma žil v Betanii se sestrami Marií a Martou. Když zemřel, Ježíš ho povolal živého z hrobu. Dle východní tradice se stal biskupem a mučedníkem na Kypru, dle západní tradice biskupem v Marseille.
Symbolizována bílou barvou (barva čistoty).
Jeruzalémský patriarcha
Asi 560 - 638 na patriarším stolci od r. 634.
Asi od roku 580 mnichem v Egyptě, později v okolí Jordánu a nakonec od r. 619 v Jeruzalémě. Od roku 633 hlavní oponent monotheletismu. Krátce před smrtí zažil dobytí Jeruzaléma Saracény za kalifa Omara r. 637. Jeho svátek církev slaví 11. března.
Arcibiskup Cesareje v Kapadocii
Asi 330 - 379 jeden ze tří kapadockých otců (spolu s Janem Zlatoústým a Řehořem Theologem).
Po studiích v Cesareji, Konstantinopoli a v Athénách (351) na tehdy ještě otevřené pohanské akademii. Po krátké kariéře učitele rétoriky přijal křest a rozhodl se pro mnišství. Navštívil tehdy slavná místa mnišského života a sám se stal poustevníkem (358) u řeky Iris nedaleko Neocesareje. Později se vrátil na rodinné statky a tam založil vlastní malé mnišské společenství. Pozvání ke dvoru svého bývalého spolužáka z Athén císaře Juliána odmítl, ale vyhověl r. 364 povolání biskupa Eusebia do Cesareje, aby bránil pravoslavnou víru proti ariánskému císaři Valenovi. V tu dobu také přijal kněžství. Roku 370 nastoupil po Eusebiovi na katedru cesarejského biskupa a tento úřad zastával až do své smrti.
Mimo své učenosti a rozsáhlých schopností dosáhl sv. Basil i velké osobní svatosti. Společně s velkým organizačním talentem tak nesmazatelně ovlivnil východní mnišství, což trvá dodnes. Nesmrtelným památníkem Basilovy velikosti se stala také řada vybudovaných institucí, jež založil za branami Cesareje. Kromě chrámu a biskupské rezidence to byly špitál a hostel pro poutníky a chudé, v nichž zavedl na tehdejší dobu nevídaný systém péče o potřebné. Spolu se sv. Řehořem Theologem sestavili výběr z Origenových textů, nazvaný Filokalia. Svou teologii vtělil do spisů O svatém Duchu a tří Knih proti Eunomiovi. Jako pastýř a teolog vyvinul velkou snahu o smíření semiariánů s církví, resp. o jejich přijetí nicejského pojmu homoúsios (tj. stejné podstaty). A tak nedlouho po jeho smrti konaný II. všeobecný sněm (381) byl jakoby poctou jeho usilování. Jeho svátek slaví církev 1. ledna.
Rektor jeruzalémského špitálu
Ochránce rytířů
Ochránkyně nemocných a chudých